Combineren, bewerken, analyseren en visualiseren

Het is belangrijk dat de juiste informatie voor iedereen op het juiste moment beschikbaar is in een vorm die past bij de werkzaamheden. Voor veel gebruikers in een organisatie zijn de, door een business intelligence (BI) team samengestelde, rapportages en dashboard niet toereikend om de juiste beslissingen te nemen. Zij hebben de behoefte om eigen analyses en dashboards te maken. Ze willen de vrijheid hebben om zelf aan de slag te gaan. Self Service BI noemen we dat.

Self Service BI betekent dat gebruikers niet hoeven wachten tot de BI- of IT-afdeling een informatievraag in behandeling neemt, maar dat ze zelf de tools, kennis en vaardigheden hebben om zelfstandig data te analyseren. Axians helpt bedrijven bij het in kaart brengen van de behoefte aan Self Service BI, het opleiden van medewerkers, en het kiezen en implementeren van Self Service BI tooling.

Self Service ter bevordering van de datacultuur

Self Service BI ontstaat uit de behoefte van gebruikers om met de grote hoeveelheden beschikbare data meer inzicht te krijgen in klanten, medewerkers of processen. In veel organisaties is data echter nog steeds het domein van IT. Het is de uitdaging om gebruikers zelf aan de slag te laten gaan met data en analysetools, maar tegelijkertijd wel te hebben over waar data zich bevindt, wie welke data gebruikt en hoe data geïnterpreteerd wordt.

 

Om de ontwikkeling naar een Self Service cultuur op een professionele en beheersbare manier te faciliteren helpt Axians je om een dataloket op te zetten waar gebruikers data en informatieproducten kunnen ‘shoppen’ en zelfgemaakte informatieproducten beschikbaar kunnen stellen voor anderen. Om de beschikbare data vervolgens met verschillende tools te analyseren, net wat het beste past bij de situatie. Ook helpen we om ‘datavaardigheid’ te ontwikkelen, bijvoorbeeld door een data university op te zetten of door de inzet van een Data Coach.

Self Service BI roadmap

Axians helpt organisaties om vast te stellen welke stappen gezet moeten worden om Self Service BI mogelijk te maken. Vanuit vier aspecten – strategie, organisatie, cultuur en techniek – ontwikkelen we een roadmap met concrete implementatiestappen. En helpen wij bij het ontwerpen van een flexibele BI-archituur en het opstellen van het data governance beleid. Zodat echt datagedreven werken werkelijkheid wordt.

Tevreden klanten aan het woord

Partners

Met onderstaande partners werken wij intensief samen op het gebied van Self Service BI

Contact_met_klant

Contact

Heb je een vraag? Wil je met ons van gedachten wisselen? Heb je behoefte aan onafhankelijke experts die je concrete adviezen geven voor jouw specifieke situatie? Aarzel niet en neem contact met ons op!