In mijn vorige twee blogs ben ik ingegaan op de wijzigingen in Web Intelligence en welke extra visualisaties zijn toegevoegd in de SAP BusinessObjects 4.3 versie. Echter, in SAP BO 4.3 zijn tevens wijzigingen doorgevoerd in de BI Launchpad en de Information Design Tool. De belangrijkste hiervan neem ik graag in dit blog met je door.

Interface veranderingen

Met de invoering van 4.3 is er definitief een einde gekomen aan de vorige versie van de BI Launchpad. Er bestaat dus geen optie meer om te wisselen naar de oude versie. In de service packs releases 1 en 2 van versie 4.3 is deze nieuwe versie van de BI Launchpad verder geoptimaliseerd. De belangrijkste wijzigingen en vernieuwingen ten opzichte van de oude versie zijn:

  • Alle bekende instellingen omtrent de configuratie van de BI Launchpad zitten nu verborgen achter een aantal icoontjes aan rechterbovenkant van het scherm
  • Via een drop down menu midden van de bovenkant van het scherm kan snel gewisseld worden tussen verschillende Web Intelligence rapportages
  • De volgorde van de tegels kan aangepast worden en je kunt tevens bepalen welke lanes je zichtbaar wilt hebben (bijvoorbeeld geen applications overzicht)
  • In de repository kan de weergave veranderd worden van list naar tiles en daarnaast kun je nu via de rechtermuisknop het detail menu openen van bijvoorbeeld een Web Intelligence rapport (via de gehele regel van het object en niet alleen de naam)
  • Via drag en drop kunnen objecten van de ene folder naar de andere folder worden overgezet
  • In het application menu kan een tegel gecreëerd worden waarmee je rechtstreeks door kunt klikken naar een SAP Analytics Cloud omgeving

Veranderingen op het vlak van scheduling

De oplettende kijker heeft het misschien al gespot in bovenstaande screenshot maar met de nieuwe versie van de BI Launchpad is het mogelijk om zowel scheduling als publicatie opdrachten in te stellen via de BI Launchpad. Daarnaast kunnen de gerelateerde instances bekeken worden. Uiteraard blijven deze opties ook beschikbaar via de Central Management Console. Naast deze nieuwe functies is tevens een aantal andere zaken aangepast en zijn functies toegevoegd:

  • De interface voor het opzetten van scheduling en publication opdrachten is volledig aangepast. Alle vertrouwde functies zijn beschikbaar, maar de menu structuur zit net even anders in elkaar
  • Het is nu mogelijk om een opdracht in te stellen op basis van business days en hours. Daarnaast kan ingesteld worden hoe vaak een taak herhaald moet worden, mocht deze om wat voor reden dan ook mislukt zijn
  • Via het instance scherm in de BI Launchpad kun je een overzicht krijgen van de ingeplande opdrachten en of deze succesvol zijn uitgevoerd
  • Het is nu mogelijkh om via een opdracht verschillende publicatie vormen in te stellen. Dus bijvoorbeeld een rapport dat zowel naar een FTP locatie wordt gestuurd als naar een e-mailadres. Tevens is het mogelijk om verschillende opdrachten samen te voegen in een object package zodat deze tegelijkertijd worden verwerkt
  • Bij opdrachten waar een rapport via e-mail wordt verstuurd is het nu mogelijk om een ‘reply-to’ e-mailadres in te stellen

Overzicht verkrijgen van rapportages

Een op zich kleine maar handige toevoeging aan de BI Launchpad is dat je nu via een downloadknop de mogelijkheid hebt om in Excel een overzicht te krijgen van je mappenstructuur of de documenten binnen een bepaalde map. Ook is het mogelijk om via deze manier een overzicht te krijgen van alle ingeplande opdrachten. Helaas is het dan weer niet mogelijk om in 1x een overzicht te krijgen van alle mappen en documenten binnen de openbare map.

Ook wordt helaas geen extra informatie toegevoegd aan deze download lijst, zoals bijvoorbeeld het aantal keer dat een rapport is bekeken. Het door Axians ontwikkelde dashboard plus rapportages kan hiervoor een uitkomst bieden.

Ondersteuning voor nieuwe data bronnen

Met de release van 4.3 worden via de Information Design Tool uiteraard de laatste versies van de reeds bekende data sources zoals S/4HANA en BW/4HANA ondersteund. Echter is ook een aantal nieuwe data bronnen aan het lijstje toegevoegd.

Allereerst worden de nieuwe SAP cloud producten ondersteund. De belangrijkste daarvan is SAP HANA Cloud incl. het SAP HANA Cloud datalake. Mocht jouw organisatie bijvoorbeeld overwegen om te migreren van SAP IQ on premise naar SAP IQ in de cloud, dan kan dit nu zonder verlies van connectiviteit naar de bestaande universes binnen je organisatie. Naast SAP HANA Cloud wordt ook SAP Datawarehouse Cloud ondersteund in de Information Design Tool.

Er zijn ook een aantal niet SAP gerelateerde bronnen die met de release van 4.3 ondersteund worden in de Information Design Tool. Zo is allereerst de ondersteuning van Snowflake uitgebreid met single sign on support. Verder wordt een aantal zogenoemde big data bronnen ondersteund zoals Hive, Impala en Spark.

Geografische objecten

Naast dat de Information Design Tool nieuwe data bronnen ondersteund is er tevens een nieuwe functionaliteit toegevoegd. Je kunt nu namelijk geografische attributen toevoegen aan een dimensie object in de Information Design Tool. Daarna kun je dit object in Web Intelligence gebruiken bij een geografische visualisatie. Twee zaken om rekening mee te houden als je deze functie gaat gebruiken:

  • Het geografische object zal als een reguliere dimensie zichtbaar zijn in het query panel van Web Intelligence. Echter, onder water zal de latitude en longitude informatie ook opgehaald worden en in het rapport zelf zal het object weer zichtbaar zijn met het geografische kenmerk.
  • Bij de geografische visualisaties van Need4Viz dien je de latitude en longitude objecten op rapport niveau als twee zelfstandige objecten toe te voegen. Deze functionaliteit kun je dan ook niet gebruiken als je een van de Need4Viz visualisaties wilt toepassen.

Meer informatie

Ook enthousiast geworden over SAP BusinessObjects 4.3? Wij ondersteunen je graag bij het upgrade proces naar deze nieuwe versie. Neem contact met ons op via info.bi.nl@axians.com of via 088 – 597 55 00.