Je loopt met honger naar je voorraadkast, omdat je zin hebt in iets te eten. En hoewel er genoeg te eten staat voor de rest van de week, oogt de kast leeg. Nu zocht je waarschijnlijk ook een zak chips of pak koekjes, maar feitelijk is er van alles te vinden in die kast. Half lege winkelschappen wekken datzelfde ontevreden gevoel bij de consument. Ook al verkoop je volgens de forecast nog maar twee potten jam vóór het volgende vulmoment; het ziet er toch leeg en bijna onverzorgd uit. In dat geval beschik je wel over een optimale winkelvoorraad, maar geef je de klant niet het goede gevoel waarnaar je streeft. Van een winkel die aan alle behoeftes voldoet. Hoe voorkom je dit zónder voedsel te verspillen? Lees snel verder!

Een optimale winkelvoorraad

Een goed gevulde winkel, het ziet er niet alleen goed uit, maar het is ook commercieel interessant. Zoals de meesten wel weten zorgt een volle winkel voor meer omzet. Er is echter ook een keerzijde… Derving, het moeten weggooien van producten, neemt toe bij een volle winkel en dit wil je voorkomen. Verspilling is immers niet duurzaam en kost geld. Vooral bij lage marges – waar met name supermarkten mee kampen – is derving een groot probleem. Daarbij hoort de simpele, maar confronterende som dat je bij een marge van 5% twintig producten moet verkopen om het verlies van één artikel te compenseren. Een onnodig hoge voorraad zorgt er bovendien voor dat er zich onnodig veel kapitaal in je winkel bevindt. En dat gaat ten koste van je liquiditeit.

De wens van elke retailer is de juiste balans tussen nee-verkoop en derving te vinden. Hiermee streven zij naar een optimale winkelvoorraad, als je het mij vraagt.

De wens van elke retailer is de juiste balans tussen nee-verkoop en derving te vinden. Hiermee streven zij naar een optimale winkelvoorraad, als je het mij vraagt.

Het commerciële minimum versus je veiligheidsvoorraad

In je schappenplan bepaal je onder meer hoeveel horizontale en verticale facings je per product wil zien. Oftewel; hoeveel pakken koffie zijn er respectievelijk naast en boven elkaar in het schap zichtbaar als alles netjes gespiegeld is. Het aantal facings waarvoor je kiest, kan een goed uitgangspunt zijn om als commercieel minimum te hanteren. Dit is het minimum aantal artikelen dat je altijd in je schappen wil hebben. In replenishment software zoals repleniQ kun je dit commerciële minimum naar wens instellen. Idealiter heb je een koppeling tussen je schappenplan en replenishment applicatie, zodat het commercieel minimum automatisch overgenomen wordt uit je schappenplan. Dit scheelt handwerk in de winkel. Het commercieel minimum nemen we vervolgens mee in de berekening van het besteladvies.

Naast het commercieel minimum bepaal je de veiligheidsvoorraad om onregelmatigheden in het verkooppatroon te ondervangen. En repleniQ helpt je hierbij door de veiligheidsvoorraad per artikel automatisch te berekenen, zodat je ook voor artikelen met een grillig verkooppatroon altijd voldoende voorraad hebt om nee-verkoop te voorkomen. Voor de bepaling van het juiste besteladvies neemt repleniQ het maximum van je commercieel minimum en veiligheidsvoorraad mee in de berekening. Dit om ervoor te zorgen dat je winkel er tot het volgende vulmoment verzorgd en goed gevuld uit ziet.

De rol van.. spiegelen

Maar wat nu als die vijf pakken koffie die je altijd op voorraad wil hebben, helemaal achterin het schap liggen? Dan is jouw commerciële minimum aan producten helemaal niet zichtbaar. Wég mooi winkelbeeld. De juiste applicaties zijn belangrijk, maar goed winkelpersoneel dat de winkel netjes spiegelt net zozeer!

Optimale of bewust hoge winkelvoorraad

Sommige winkels kiezen voor bepaalde productgroepen niet voor een ‘optimale’ winkelvoorraad, maar juist voor een ‘bewust hoge’ winkelvoorraad. Bijvoorbeeld omdat ze zich positioneren als dé specialist op dat gebied. Is jouw winkel een koffiespecialist? Dan zorg je dat je altijd twee of zelfs drie rijen dik hebt staan. Dan gaat je derving logischerwijs omhoog, maar dat is de keuze die je maakt.