Er vinden voortdurend verschuivingen plaats in retailland. Bestaande ketens breiden zich uit of worden overgenomen, nieuwe formules betreden de Nederlandse markt, noem maar op. Elke keer als er ergens een nieuwe winkel of nieuw filiaal geopend wordt, is het bepalen van de juiste voorraad een uitdaging. Althans; als je dat op gevoel probeert te doen. Voor de juiste tooling is het geen probleem om de ideale winkelvoorraad te bepalen. In dit blog vertel ik je welke input en factoren replenishment tooling hiervoor gebruikt!

Voor het bepalen van de juiste winkelvoorraad is verkoophistorie van groot belang. Maar wat doe je als er nog geen verkoophistorie is? Hoe weet je dan hoeveel bloemkolen of handzeeppompjes je op voorraad moet hebben?

Het belang van de eerste kennismaking

Het eerste kennismakingsmoment van de klant met je nieuwe winkel is heel belangrijk. Bij nieuwe winkels of filialen is het zelfs de belangrijkste voorspeller van het succes van de winkel. Je kersverse nieuwe winkelpubliek loopt binnen met een bepaalde verwachting en die wil je waarmaken of zelfs overtreffen. Een leeg vak is dus een absolute no-go. Want hoewel een al aan jou gebonden klant een alternatief product zo nu en dan accepteert, kun je een nieuwe klant voorgoed verliezen wanneer je niet de juiste producten op voorraad hebt.

Kennis van de markt

Alles wordt makkelijker als je kennis van de markt hebt. Bijvoorbeeld doordat je al meerdere winkels hebt en een nieuw filiaal opent. In dat geval kan goede replenishment tooling een winkelvoorraad adviseren aan de hand van een referentie filiaal. Dit is een filiaal dat qua grootte, locatie, type winkelpubliek en concurrentie overeenkomt met je nieuwe winkel. De kans is namelijk groot dat de verkopen – en dus de benodigde voorraad – in dat geval overeen komen. Het is zélfs mogelijk om aan de hand van het referentiefiliaal te voorspellen welke openingsacties het goed zullen doen en welke niet.

De periode ná de spectaculaire opening

Maar dan.. Je hebt de spectaculaire opening achter de rug, waarin je het nieuwe winkelpubliek hebt getrakteerd op diverse acties en promoties. Voor het aanleggen van een nieuwe winkelvoorraad is de verkoophistorie van de eerste weken daarom geen goede referentie. Dit is namelijk niet het patroon dat je in de toekomst kunt verwachten. Maar wat dan wel?

Géén referentiefiliaal beschikbaar

Slimme replenishment software zoals repleniQ kan de spectaculaire aanbiedingen uit de openingsperiode uitfilteren tot een stabieler en betrouwbaarder patroon. Ook bestaan er standaard algoritmes die de benodigde winkelvoorraad voorspellen als alles helemaal nieuw is. In eerste instantie zorg je dan voor een ‘volle’ winkel en gebruik je de verkoopcijfers uit de eerste verkoopweek als prognose om in de volgende week bij te bestellen. Vervolgens ‘leert’ het algoritme het koopgedrag van de nieuwe klanten kennen en worden de prognoses steeds betrouwbaarder.

Wél een referentiefiliaal beschikbaar

Als je beschikt over een referentiewinkel kun je de verkoophistorie uit die referentiewinkel toepassen om direct vanaf dag één in je nieuwe winkel een betrouwbare prognose te gebruiken. In repleniQ is het dan mogelijk om de eigen omzetgegevens geleidelijk aan te laten meetellen met de prognoses vanaf week twee. Als je wél 10 weken historie mee wilt nemen in de bepaling van je winkelvoorraad, dan gebruik je nog 9 weken van het referentiefiliaal. Elke week vul je dit verder aan met het koopgedrag van de klant in de nieuwe winkel. De overgang naar volledig gebruik maken van eigen verkoophistorie wordt automatisch geregeld door repleniQ.

Tooling en de optimale winkelvoorraad

Samenvattend? In een compleet nieuwe situatie moet je sneller reageren op de recente verkoopgegevens van je nieuwe winkel. Als je gebruik kunt maken van een referentiefiliaal, wordt het allemaal nét wat gemakkelijker en geef je tijdelijk meer gewicht aan voorspellingen op basis van de gegevens uit de referentiewinkel. Maar in beide gevallen ondersteunt de juiste tooling je in het bereiken van een optimale winkelvoorraad!

René Postma Dit blog is geschreven door René Postma, sr. consultant retail bij Axians. René is product owner van ons software product repleniQ en vindt co-innovatie en co-succes essentieel in de samenwerking met onze relaties. 👨‍💼 René Postma | 📧 rene.postma@axians.com | 📱 088 597 5500