Maakt je bedrijf nog gebruik van vaste telefonie via ISDN? Dan is het zaak om nu écht over te stappen op een alternatief. Want hoewel KPN al eerder wilde stoppen met ISDN, is deze beslissing mede door corona een paar keer uitgesteld. Op 1 april 2022 is het definitief geworden.

Waarom stopt ISDN?

Het aantal gebruikers van traditionele telefoniediensten neemt al jaren af door de opkomst van Voice over IP (VoIP). Aanbieders vervangen daarom de oude telefooncentrales door IP-technologie. Daarom moet ook het ISDN-netwerk eraan geloven. De enkelvoudige ISDN1- en de enkel- en meervoudige ISDN2-lijnen zijn al een tijdje niet meer beschikbaar, maar ISDN-lijnen met een hogere capaciteit (ISDN15/20/30) kon je nog tot april 2022 blijven gebruiken. Maakte je daar nog gebruik van, dan is het nu tijd om actie te ondernemen.

Wat zijn de gevolgen?

Behalve dat je niet meer kunt bellen, beïnvloedt het uitfaseren van ISDN ook de fax- en alarmsystemen die op dit netwerk zijn aangesloten. Dus niet alleen je telefonische bereikbaarheid, maar mogelijk ook je bedrijfsbeveiliging loopt hiermee in gevaar.

Wat is het alternatief?

Gelukkig zijn er goede alternatieven, waarbij je desgewenst ook je huidige telefooncentrale, Analoge-apparaten en securitycamera’s kunt behouden. De opties zijn:

  1. Van je huidige ISDN-telefooncentrale naar SIP (Session Initiation Protocol)
    Telefonie wordt bij deze optie verbonden via het datanetwerk in plaats van via losse verbindingen. Je hebt dan een nieuwe telefooncentrale nodig.
  2. Het koppelen van een SIP Trunk aan je oude telefooncentrale
    Via een converter kan er een nieuwe SIP Trunk gekoppeld worden aan de ‘oude’ ISDN-telefooncentrale. Afhankelijk van het type centrale moet je hiervoor session border control aanvragen bij je provider. Axians kan je hierbij helpen.
  3. Directe overstap naar de cloud
    De laatste optie is om direct je huidige centrale te vervangen door een nieuwe omgeving gebaseerd op cloud-telefonie. Met deze optie heb je de keuze om de Sip Trunk bij de cloud leverancier uit te besteden waardoor je alleen een Data verbinding nodig hebt.

Wat betekent dit voor de kosten?

Je zult begrijpen: het is tijd voor actie, want het is nu echt  zover. Misschien vraag je je af: leuk, maar waar haal ik het geld vandaan om te migreren naar een nieuwe omgeving? Dan heb ik goed nieuws: je kunt in vrijwel alle gevallen je huidige telefooncentrale blijven gebruiken. Die hoef je dus niet vervroegd af te schrijven. Het enige wat in dat geval verandert is de verbinding, en die wordt vrijwel altijd goedkoper! Is je huidige telefooncentrale end-of-life, dan kun je overstappen naar de cloud en betaal je naar gebruik. Je hoeft dan geen eenmalige investering te doen.

Zie je tegen de migratie op en wil je hulp? Dan ben je bij Axians aan het juiste adres.

Neem contact met ons op: