Versnelling door digitalisering

Door de verregaande en versnelde digitalisering ziet de groot- en detailhandel hun speelveld veranderen. Waar in het traditionele businessmodel de focus lag op grip op goederenstromen en de logistiek, ligt die nu op beheersing van en het sturen op basis van data. Ondernemingen hebben binnen de keten ruimte gepakt, niet alleen in de business-to-business markt maar ook rechtstreeks naar consumenten. De steeds grotere hoeveelheid data die daarbij beschikbaar komt vormt het fundament voor toekomstige businessmodellen. Data verzamelen, verwerken en vervolgens ook commercieel benutten is een extra bron van inkomsten geworden, dit gaat soms zelfs zo ver dat de waarde meer in de data zit dan in de goederenstroom.

Innovatie is in deze sector van levensbelang. Een groothandel, inkoopcombinatie of veiling neemt een belangrijke plek in op het gebied van ketenmanagement en neemt de regie over van de keten in ondersteuning van de kleinere retailers. Hierin heeft IT een steeds meer cruciale rol, want door het ontwikkelen van systemen om deze ketens te regisseren en te monitoren versterken zij hun positie. Door deze kennis zorgvuldig te exploiteren, ontstaat een groothandel die zich zelfs in de richting beweegt van een IT-provider!

Meer transparantie door digitalisering?
Door het online aanbod neemt de transparantie van zowel aanbod als prijzen toe en worden klanten steeds gevoeliger voor prijs, service en kwaliteit zonder dat je deze nog op een heel persoonlijke wijze kan toevoegen zoals in de winkel. Als een van deze elementen vervolgens ontbreekt dan is de potentiële afnemer slechts een paar klikken verwijderd van een concurrent.

De verwachtingen van de consument worden ook steeds hoger; de shopping ervaring is steeds meer een combinatie tussen on-en offline beïnvloeding van je doelgroep. Aan de ene kant is het van belang dat je vooral snel en makkelijk kan bestellen; aan de andere kant wil je graag dat er aandacht voor je is en je goede informatie krijgt. Misschien kijk je straks in de spiegel en zie je jezelf met die nieuwe trui die je nog moet bestellen, en klik je daarna die nieuwe zonnebril vast aan zodat je zeker weet dat deze je goed staat. De groot- en detailhandel is enorm in beweging en zal de komende jaren digitaal flink veranderen. Shoppen we straks in de meta-verse? Gaan we op reis vanuit de luie stoel? En bestelt de koelkast automatisch boodschappen?

Hoewel veel bedrijven zeer efficiënt blijven opereren via de traditionele processen, zal die efficiëntie relatief afnemen naarmate de wereld om hen heen digitaler wordt. Bedrijven die de digitale transformatie omarmen, zullen nu een duidelijk concurrentievoordeel hebben. Als ICT partner staan we je bij in deze digitale transformatie!

Bij Axians zijn deze intelligente technologieën beschikbaar, zelfs in de vorm van een ‘as a Service’ dienstverlening. Wij blijven meegroeien met de veranderende behoeftes binnen jouw organisatie, zodat de IT-afdeling ruimte krijgt voor innovatie en weer kan doen wat er echt toe doet. Dat doen we door een intensieve samenwerking met onze opdrachtgevers en partners aan te gaan, want alleen dan leren we elkaar goed kennen.

Axians is een veelzijdig specialist in digitale transformatie en werkt graag voor ambitieuze opdrachtgevers die een ICT partner zoeken bij het digitaliseren van de organisatie!

Referenties uit het marktsegment Groot- & detailhandel

Referenten

Een greep uit onze ambitieuze opdrachtgevers

We zijn trots dat we zulke diverse opdrachtgevers kunnen ondersteunen met slimme ICT oplossingen en diensten. Van de lekkerste pizza’s tot betaalbare groenten en kleding en nog veel andere soorten organisaties: deze ambitieuze klanten in de Groot- en detailhandel branche hebben samen met Axians de volgende stap in hun digitalisering en automatisering gezet.

Hoe kunnen wij je helpen?

Heb je een project? Een vraag? Interesse in een van onze oplossingen of wil je een klacht met ons delen? Je kunt ons een bericht sturen via onderstaand contactformulier. We nemen zo snel mogelijk contact  op. Laat je gegevens achter zodat wij je verzoek goed kunnen adresseren en beantwoorden.