Cordstrap is wereldleider op het gebied van producten en systemen die nodig zijn om ladingen te beschermen op het spoor, op zee, over de weg en in de lucht. Het bedrijf heeft drie internationale productiecentra, ruim 500 medewerkers in 22 landen en verkoopactiviteiten in meer dan 50 landen.

Meer tijd besteden aan analyse

Vóór de uitrol van TimeXtender had Cordstrap geprobeerd data toegankelijker en inzichtelijker te maken met een datawarehouse. Maar met deze tool was het voor Cordstrap omslachtig om nieuwe databronnen te ontsluiten voor rapportage en analyse. Willem Zwitserloot: “Een paar jaar geleden voldeed ons datawarehouse aan onze vereisten, maar voor de volgende stap hadden we meer nodig. We wilden dat onze mensen hun tijd zouden besteden aan het analyseren van data, niet aan het verzamelen van data. Het was tijd geworden om een stevigere datafundering te ontwikkelen.”

Vereisten voor de business case

De business case for change omvatte twee belangrijke vereisten. Ten eerste wilden ze een oplossing die ze zelf konden onderhouden. Ten tweede moest de data door de gebruikers zelf, door middel van selfservice, geanalyseerd kunnen worden. Willem Zwitserloot: “Na een onafhankelijk consultancytraject kwam IT met 3 mogelijke oplossingen. Een van die oplossingen kwam van Axians, de partij die eerder onze datawarehouse-omgeving had gebouwd. Axians stelde een combinatie voor van TimeXtender en Microsoft PowerBI. Deze combinatie, met TimeXtender als datamanagementplatform en Microsoft PowerBI als selfservice-oplossing voor het analyseren van data gaf ons het vertrouwen dat we een gebruikersvriendelijke én toekomstbestendige datafundering zouden ontwikkelen.” Leon de Ridder, Client Manager Data & AI bij Axians vertelt hierover: “Vanuit Axians helpen wij organisaties hun digitale IQ en duurzaamheid te verbeteren door slim gebruik te maken van data & analytics. TimeXtender heeft een unieke visie om de toegang tot data voor organisaties te vereenvoudigen. Met TimeXtender, in combinatie met het Microsoft Azure Cloud Platform, zouden wij voor Cordstrap op een snelle en slimme manier een robuust dataplatform neerzetten.”

Op tijd en binnen budget

Het inrichten van de data estate met selfservice rapportages en analyses nam ongeveer twee maanden in beslag. Willem Zwitserloot: “We hebben een team samengesteld onder leiding van een externe projectleider die ervaring heeft met verandertrajecten, Scrum en Power BI. Dit team heeft in korte tijd de datafundering met TimeXtender ontwikkeld, wat feilloos verliep. Vervolgens is er een app ontwikkeld in Microsoft Power BI, met de data uit TimeXtender, waarin 7 bestaande rapporten geïntegreerd worden ontsloten naar 150 salesmedewerkers. Het hele traject is op tijd en binnen budget geleverd. Wereldwijd stuurt nu iedereen, van vice president tot sales leader en sales representative hun business aan op basis van eenduidige en relevante data.”

In rap tempo nieuwe apps uitrollen dankzij TimeXtender

Nu de data-analytics infrastructuur er ligt kan er snel verder worden ontwikkeld. En dat is belangrijk, want Cordstrap heeft een stappenplan ontwikkeld om data bedrijfsbreed inzichtelijk te maken. Bart Slaghekke, Global ICT Leader bij Cordstrap: “Hier helpt de datafundering van TimeXtender bij. TimeXtender stelt ons in staat om snel nieuwe databronnen aan te boren en te modelleren.
Dit maakt dat we met het juiste tempo nieuwe data kunnen ontsluiten voor onze gebruikers, zodat er op steeds meer vlakken van onze business, van sales, operations tot finance, datagedreven beslissingen genomen kunnen worden.”

Om voorop te blijven lopen in de markt is het belangrijk om inzicht in onze data te hebben, om te weten waar we staan en waar we naartoe willen. Maar ondanks dat we over veel data beschikken waren we onvoldoende in staat om hier belangrijke informatie uit te filteren.

Zwitserloot Willem

CFO Cordstrap

Verder bouwen aan de leiderschapspositie

Met het eindresultaat is Cordstrap zeer tevreden. Willem Zwitserloot: “Het hebben van inzicht in data is essentieel om onze operatie goed uit te voeren. Daarnaast is het belangrijk om voorbereid te zijn op de toekomst, zodat je als organisatie kunt profiteren van opkomende technologieën als machine learning. Op de korte termijn zit de ROI vooral in de tijdbesparing omdat mensen minder tijd kwijt zijn aan het zoeken van data en het opmaken van rapporten. Iedereen kan focussen op het analyseren van de data om zo betere beslissingen te nemen. Op de lange termijn is de ROI niet in een cijfer uit te drukken. Het gaat hier namelijk niet alleen over ROI, het gaat over het bouwen van een nieuwe, sterkere datafundering voor ons bedrijf waarmee we als organisatie verder kunnen bouwen aan onze leiderschapspositie.”

Download de referentiecase

Wil je deze referentiecase van Cordstrap op je gemak bekijken? Download de leaflet.

Contact

Is jouw datawarehouse niet meer toereikend voor de veranderende informatiebehoeften binnen jouw organisatie? We denken graag met je mee in de mogelijkheden die er zijn voor een toekomstbestendige datafundering. Neem vrijblijvend contact op via info.ps.nl@axians of bel ons op +31 88 988 90 00.