Muller Dordrecht is één van de oudste rederijen in de Europese zeevaartindustrie. Met diensten als zeesleepvaart en bergingswerkzaamheden, laat de organisatie al sinds 1918 haar stempel achter. Door groei van de organisatie ontstond er behoefte aan een optimalisatieslag en verdere professionalisering van de Exact software, zodat Muller op het hoogste niveau kan presteren. Hoe zag dit proces eruit? We spraken met Alain Bozuwa, Manager Sales & Projects bij Muller Dordrecht, over de transformatie van hun IT landschap.

“Als rederij ligt de focus van onze business volledig op de uitvoering”, vertelt Bozuwa. “We zijn al lang in deze wereld actief en hebben daardoor de neiging om vast te houden aan de traditionele gang van zaken. We zijn minder inventief op het gebied van het IT – de administratie volgt vanzelf wel.” Maar met een groeiende organisatie, nam ook de behoefte aan professionalisering toe. Bozuwa vertelt: “Iedereen deed zijn eigen ding met Excel en andere systemen. Het aan elkaar knopen van eindjes werd steeds lastiger door de groei van de organisatie. Intern ontstond er veel behoefte aan één geïntegreerd systeem dat de verschillende processen aan elkaar verbindt met als doel dat iedereen vanuit één systeem werkt – vanaf de offerte tot aan de factuur.”

Eén geïntegreerde Exact omgeving

De selectie voor een passend systeem gebeurde niet van de ene op de andere dag. Gedurende 5 jaar kwamen er 7 partijen over de vloer bij Muller, waarna ze de keuze maakten om het over een langere tijd te smeren en een gefaseerde aanpak te hanteren. Een keuze in de Exact wereld lag voor het oprapen. Bozuwa: “We hadden al Exact Globe draaien en zijn op zoek gegaan naar een specialist die deze bestaande omgeving kon optimaliseren en uitbreiden. Via via zijn we bij Axians terecht gekomen die Exact Synergy heeft geïmplementeerd met in het verlengde daarvan hun eigen ontwikkelde oplossing Quote to Cash voor het sneller afhandelen van het proces van offerte tot factuur.”